Hvad har de ting med hinanden at gøre? [mere]
14. mar. 2006 - 09:58
Drogden Fyr må lade livet
![]() 12. juni 1937 lyste Drogden Fyr for første gang.
Måske når fyret sin 70-årsdag, før det fjernes helt fra Øresund. (Foto
udlånt af Farvandsvæsenet) Tæt på sin 70-årsdag må Drogden Fyr sydøst for Dragør på Quartus Grunden i Øresund lade sig rive ned og blive fjernet for stedse. Fyret ligger ikke optimalt i sejlrenden, og et fremtidigt samarbejde med Sverige om dirigering af søtrafikken fra land vil allerede fra 1. oktober i år overfløddiggøre kystudkigget fra Drogden Fyr. Selve fjernelsen af det 11.000 ton tunge fyr er et større stykke arbejde, der ifølge Farvandsvæsenet først forventes udført i slutningen af 2007 eller begyndelsen af 2008, men allerede nu er personalet på fyret varskoet, fordi deres opgave slutter i år. Efter Øresundsbroen blev bygget, er sejlrenden drejet en smule, og et højere antal småuheld ved bøjerne i området ved fyret har givet Farvandsvæsenet nogle indikationer om, at placeringen er uhensigtsmæssig. »Der er et par bøjer ved Drogden Fyr, som har haft gennemsnitligt 5,1 hændelse på et år - og det vil sige små kollisioner eller at bøjen er sejlet helt ned. Det er selvfølgelig ikke godt nok, for ved andre afmærkninger i Øresund og Storebælt er vi helt nede på under 1 hændelse pr. år«, fortæller afdelingschef Svend Bojesen i Farvandssikringsafdelingen hos Farvandsvæsenet og fortsætter: »Pladsen er trang i Øresund, og vi vil jo gerne have, at søafmærkningen er bedst mulig. Fyrets placering betyder, at skibe, der kommer sydfra, sejler østom fyret, og derefter skal de sætte kursen vestligere, end hvis de kunne have styret lige op i Drogdenrenden, og det er ikke hensigtsmæssigt i forhold til den sydgående trafik. Det bedste ville være, at slæbe fyret en halv sømil væk, men det er for besværligt, og derfor er vi nødt til at tage det helt væk«. Miljøet i højsædet Farvandsvæsenet sikrer sejladsen på bedst mulig vis i de danske farvande, og navnlig i Øresund og Storebælt, hvor sejlrenderne er mere besværlige og snævre at passere. »Der har været en del småuheld, og vi er heldige at have sandbund, så det ikke har givet udslip. Men set med miljøøjne har vi al mulig grund til at øge sikkerheden. Når olietankere og andre miljøsensitive skibe sejler igennem, giver vi dem for eksempel andre lodsanbefalinger. Hvis de gerne vil prøve at snyde fra at få lods, så vil vi gerne presse dem til, at de får det alligevel«, siger Svend Bojesen. Farvandsvæsenet udvider samarbejdet med Sverige for at øge sikkerheden i Øresund - et samarbejde, der fremover som sagt vil erstatte kystudkigget fra Drogden Fyr. »Fra et center vil der være to personer på vagt hele tiden: en dansk navigatør og en person fra den svenske side. De skal hjælpe skibene igennem og fortælle om, hvor der skal passes på strømmen, bøjer og så videre«. »Vagterne etableres fra 1. oktober i år, så de er godt installeret, når arbejdet med nedrivningen af fyret går igang. Centret bliver placeret på 13. etage i et højhus i Malmø, så vi flytter ind til dem«, fortæller afdelingschefen. Hanne Højberg |
Tilbage |