Amagerbanen. Dragør Station

Generelt: Amagerbanen Amagerbo Station Store Magleby Station Amagerbanen: Sidespor 1906: Projekt Amagerbane Artikel: DragørNyheder.DK Artikel: Tårnby Bladet Sparekassefilial 2015-2025
Dines Bogø
23. april 2015. Sparekassefilial åbner senere på året. (Foto: Dines Bogø).
Dines Bogø
Postkort med Dragør Stationsbygning som motiv er sendt af familien Holthe den 23. september 1907. Familien skriver, at de bor i den østlige del af bygningen (Postvæsenet) på 1. sal og, at de har seks værelser samt forstue og gang. (Foto: DB-Arkiv).

Tilbage i begyndelsen af 1900-tallet blev der anlagt en jernbane fra København til Dragør. Oprindelig skulle jernbanen have endestation i Store Magleby. De lokale i Dragør ønskede ikke jernbanen til Dragør. Så kunne man jo risikere, at de der inde fra København kom "rendende".

De handlende vil gerne have turister. Flere lokale ville også gerne leje ud til landligere og "tilflytterne" var positive. Det endte med, at banen blev de 2 km længere fra Store Magleby helt til Dragør.

Kommunen gav tilskud til anlæg af jernbane

Kommunerne skulle give tilskud til anlæg og Dragør arrangerede det på den måde, at man solgte byggegrunde syd for byen. Man havde købt arealer syd for Dragør by af Store Magleby Bylaug allerede i 1810. Fra 1905 måtte de arealer bebygges. Det var de villagrunde på Rønne Allé og Drogdensvej, der blev solgt.

Onsdag den 17. juli 1907 kunne Amagerbanen åbne den 12 km lange strækning fra Amagerbro via Amager Strandvej, Tømmerup og Store Magleby til Dragør. En lille uge før havde pressen og særlig indbudte været med særtog til Dragør.

Dines Bogø
Maj 1957. Man skal være nøjagtig. 12.0 km. Skilt på stationsbygningen. (Foto: Erik V. Pedersen).
Dines Bogø
1906 Projekt. "Amagerbanen". Den blå nord-syd gående streg er daværende kommunegrænse, nuværende kirkesognegrænse. (Privatarkiv).

Ingen ringere end DSB's ledende arkitekt Heinrich Wenck havde tegnet stationerne. Wenck er nok mest kendt for, at have tegnet Københavns nuværende Hovedbanegård (nr. 3, der åbnede i 1911). Desuden tegnede han bl.a. også stationer på Kystbanen mellem København-Helsingør.


Dragør Stationsplads 3-5

Bygningen, der i dag er opdelt i erhverv og ejerlejligheder rummede oprindelig jernbanestation og postkontor (beskrivelse her) med tilhørende embedslejligheder.

Postvæsenet fortsatte i mange år med at have posthus i stueetagen og sortering af post til 2791 Dragør på 1.sal. Da postkontoret lukkede og sortering samt udbringning af post flyttede til Tårnby, kom der sparekassefilial i stueetagen. Der lukkede den 28. februar 2025. En periode beholdt sparekassen mødelokaler i stueetagen.

Dines Bogø
Dines Bogø

Aføde Erik V. Pedersen havde venligt udlånt tegninger og fotos fra sins store samling til denne side.

Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø

Tegning af John Lundgren. Postkontor i bygningen. Erik V. Pedersens fotos fra maj 1957.

Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø

Remiseanlæg anvendt af Postvæsenet. (Fotos: 16. september 1999: Finn Eggert Jensen. Oktober 1999: John Jørgensen. DB-Arkiv).


Kiosk

På nordsiden var der flere spor, perron, drejeskive, vandtårn, remise. Senere blev der opført busgarager og i 1944 blev der anlagt en civilbeskyttelsesbunker (hvor indgang til "Andelsboligforeningen Postgården" er i dag).

Dines Bogø
Ca.1965 en kunde ved jernbanekiosken. Mange husker fru Else Ekstrøm, der havde kiosken på hjørnet af Stationsvej til den blev nedrevet ca. 1969. (Foto: www.Arkiv.DK).

Når man ankom til stationen efter den 29 minutter lange anstrengende togrejse fra Amagerbro kunne man lige kigge forbi Linde Allé 1. Her kunne man i haven hos bagermester Georg Ibsen nyde lidt kaffe og kage inden rejsen fortsatte til fods.

Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø

Maj 1957 umiddelbart efter persontrafikken var stoppet var Erik V. Pedersen forbi med et kamera. Dragør Station set fra banesiden. Remise. Vandtårn. Drejeskive og i baggrunden Amagerbankens filial, der blev flyttet nogle måneder senere. (Fotos. Erik V. Pedersen, DB-Arkiv).

Der var persontrafik til Dragør i årene 1907-38 og 1940-47. Godstrafik til Dragør og Store Magleby stationer stoppede i april 1957, da bane 04-22 skulle forlænges hen over jernbanen og Amager Landevej.

Dines Bogø
Maj 1957. Sidste persontog kørte i 1947 og der blev slukket og lukket for godstrafik 30. april 1957. Allerede i maj 1957 blev skinnerne taget op på store del af strækningen til Tømmerup. I baggrunden skimtes Amagerbankens bygning opført 1939. 6. august 1957 åbnede Amagerbanken sin nye filial på Dragørhjørnet og Stationsvej 7 blev rådhusanneks. (Foto: Erik V. Pedersen, DB-Arkiv).

Glimt fra Dragør Station

Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø
Dines Bogø

Fotos: Søren Arnbo, Georg Lennild, Erik V. Pedersen, Dines Bogø og www.Arkiv.DK.

Dines Bogø
30. maj 2010. Postkontor. (Foto: Dines Bogø).
Dines Bogø
23. april 2015. Sparekassefilial åbner senere på året. (Foto: Dines Bogø).
Dines Bogø
23. maj 2021. Dragør Stationsplads 3. (Foto: Dines Bogø).