Amagerbanen. Dragør Station


Tilbage i begyndelsen af 1900-tallet blev der anlagt en jernbane fra København til Dragør. Oprindelig skulle jernbanen have endestation i Store Magleby. De lokale i Dragør ønskede ikke jernbanen til Dragør. Så kunne man jo risikere, at de der inde fra København kom "rendende".
De handlende vil gerne have turister. Flere lokale ville også gerne leje ud til landligere og "tilflytterne" var positive. Det endte med, at banen blev de 2 km længere fra Store Magleby helt til Dragør.
Kommunen gav tilskud til anlæg af jernbane
Kommunerne skulle give tilskud til anlæg og Dragør arrangerede det på den måde, at man solgte byggegrunde syd for byen. Man havde købt arealer syd for Dragør by af Store Magleby Bylaug allerede i 1810. Fra 1905 måtte de arealer bebygges. Det var de villagrunde på Rønne Allé og Drogdensvej, der blev solgt.
Onsdag den 17. juli 1907 kunne Amagerbanen åbne den 12 km lange strækning fra Amagerbro via Amager Strandvej, Tømmerup og Store Magleby til Dragør. En lille uge før havde pressen og særlig indbudte været med særtog til Dragør.


Ingen ringere end DSB's ledende arkitekt Heinrich Wenck havde tegnet stationerne. Wenck er nok mest kendt for, at have tegnet Københavns nuværende Hovedbanegård (nr. 3, der åbnede i 1911). Desuden tegnede han bl.a. også stationer på Kystbanen mellem København-Helsingør.
Dragør Stationsplads 3-5
Bygningen, der i dag er opdelt i erhverv og ejerlejligheder rummede oprindelig jernbanestation og postkontor (beskrivelse her) med tilhørende embedslejligheder.
Postvæsenet fortsatte i mange år med at have posthus i stueetagen og sortering af post til 2791 Dragør på 1.sal. Da postkontoret lukkede og sortering samt udbringning af post flyttede til Tårnby, kom der sparekassefilial i stueetagen. Der lukkede den 28. februar 2025. En periode beholdt sparekassen mødelokaler i stueetagen.


Aføde Erik V. Pedersen havde venligt udlånt tegninger og fotos fra sins store samling til denne side.


.jpg)
.jpg)
Tegning af John Lundgren. Postkontor i bygningen. Erik V. Pedersens fotos fra maj 1957.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Remiseanlæg anvendt af Postvæsenet. (Fotos: 16. september 1999: Finn Eggert Jensen. Oktober 1999: John Jørgensen. DB-Arkiv).
Kiosk
På nordsiden var der flere spor, perron, drejeskive, vandtårn, remise. Senere blev der opført busgarager og i 1944 blev der anlagt en civilbeskyttelsesbunker (hvor indgang til "Andelsboligforeningen Postgården" er i dag).

Når man ankom til stationen efter den 29 minutter lange anstrengende togrejse fra Amagerbro kunne man lige kigge forbi Linde Allé 1. Her kunne man i haven hos bagermester Georg Ibsen nyde lidt kaffe og kage inden rejsen fortsatte til fods.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Maj 1957 umiddelbart efter persontrafikken var stoppet var Erik V. Pedersen forbi med et kamera. Dragør Station set fra banesiden. Remise. Vandtårn. Drejeskive og i baggrunden Amagerbankens filial, der blev flyttet nogle måneder senere. (Fotos. Erik V. Pedersen, DB-Arkiv).
Der var persontrafik til Dragør i årene 1907-38 og 1940-47. Godstrafik til Dragør og Store Magleby stationer stoppede i april 1957, da bane 04-22 skulle forlænges hen over jernbanen og Amager Landevej.

Glimt fra Dragør Station



























.jpg)
.jpg)
.jpg)
Fotos: Søren Arnbo, Georg Lennild, Erik V. Pedersen, Dines Bogø og www.Arkiv.DK.


