Amagerbanen. Store Magleby Station, Dragør...Webmaster: Dines Bogø
Generelt: Amagerbanen Dragør Station | ... Dines Bogø ... | Amagerbo Station Amagerbanen: Sidespor | ... Dines Bogø ... | 1906: Projekt Amagerbane Artikel: AmagerNyt.DK |
Der er som bekendt hverken Sporvogn, Letbane, Metro eller Jernbane i Dragør.
Men der har været jernbane mellem Dragør og Amagerbro. Stationen i Store Magleby lå i udkanten af den gamle landsby.
1907. Udsnit af postkort. Store Magleby station på Amagerbanen. Tog fra Dragør ankommer. Postkortet findes i forskellige farvenuancer. (Arkiv: af Jørgen Aamand).
En typisk landsbystation og i begyndelsen også med postbetjening. Stationsbygningen, der stadig eksisterer, er tegnet af ingen ringere end DSB's ledende arkitekt Heinrich Wenck.
Wenck har tegnet Københavns nuværende Hovedbanegård og stationerne på Kystbanen, mellem København og Helsingør og meget andet.
Amagerbanen
Banen blev åbnet den 17. juli 1907 og fungerede som personbane i 40 år. Dog var persontrafik indstillet i 1938-40. Man overgik til det mere "moderne busdrift", men besættelsen tvang Amagerbanen til at genåbne jernbanen.
Juli 1934. Store Magleby station. (Fra bogen: "Til vejrs over stationerne"..
Godstrafik stoppede i 1957 mellem stationerne Kastrup og Dragør og ca. 20 år senere lukkede man strækningen Amagerbro-Kastrup.
1908. Da der var livlig godstrafik på Amagerbanen. (Udlånt af Jørgen Aamand)..
1906-07. Original plantegning af Store Magleby station..
Mange kender dele af Amagerbanens spor fra filmen "Olsen banden på sporet" fra 1975. Optaget ved Amager Strandvej.
Mindre kendt er filmen "Op med lille Martha" fra 1946, hvor flere afsnit er optaget i Dragør. I filmen ser bl.a. et persontog trukket af et damplokomotiv ankomme til Store Magleby station.
30. april 1957 blev stationen lukket og kort tid efter begyndte man at fjerne skinner og sveller. Samtidig lukkede man den sydlige del af Amager Landevej, fordi bane 04-22 i Københavns Lufthavn for tredie gang skulle forlænges.
Sårede og flygtninge
I 1919 ankom mange sårede allierede tidligere krigsfanger til stationen. De skulle indkvarteres og behandles i Baggersmindelejren. Lokale drenge hjalp med at bære soldaternes oppakning.
I 1945 kom mange flygtninge fra de tyske østområder til stationen. Fra stationen gik de til de lejre, der var oprettet i Store Magleby.
Kommunen købte ejendommen
Store Magleby købte bygningen i 1957 og der blev indrettet tre lejligheder.
Maj 1957. Stationen er nedlagt. (Foto: Erik V. Pedersen).
En af de første, der flyttede ind i den tidligere station var pensionerede lærerinde frk. Marie Foss fra Store Magleby Skole. Hun havde boet i bytjenerboligen på Kirkevej over for skolen. Flere ejendomme blev nedrevet, da Kirkevej skulle udvides og forbindes til den nye Englandsvej.
7. oktober 2005. På arealet er der efterfølgende opført en garage og mindre bygninger. (Foto: Dines Bogø)..
På det gamle sporareal var der en kort overgang byggelegeplads og kommunen brugte også i flere år dele af sporarealet som oplagsplads for vejmateriale m.v.
Marts 1957. Stationen set fra Nordre Dragørvej kort tid før stationen nedlægges. (Foto: Erik V. Pedersen)..
Dragør kommune solgte ejendommen Ndr. Dragørvej 8-10 i 1989 som tre andele (lejligheder).
9. august 2003. Nordre Dragørvej 8-10. (Foto: Dines Bogø)..
Afdøde Jan Rørne, der boede i bygningen sagde, at kommunen havde skrevet, at bygningen var opført i 1925. Ganske rigtigt det stod i de officielle data om bygningen.
9. august 2003. Nordre Dragørvej 8-10. Det tidligere stationsområde set fra Østersiden. (Foto: Dines Bogø)..
Han blev dog overbevist om, at bygningen var opført samtidig med de øvrige stationsbygninger på Amagerbanen.
BBR-årstal er nu ændret fra 1925 til 1907.
21. maj 2017. Store Magleby station blev anlagt uden for landsbyen. På sammen måde som Dragør station, der også blev opført uden for byen. (Foto: Kortforsyningen). Tilbage til artikler